اگه کار و کاسبی خود رو تازه شروع کردین، فهمیدن اینکه کی باید کمپین تبلیغ در گوگل تون رو مدیریت کنه و اینکه اول باید چکار کرد، رقابت برانگیزه. ما شما رو واسه قرار گرفتن در راه درست راهنمایی خواهیم کرد.

محیط خشن Google AdWords، چه واسه بنیانگذاران شرکتای بزرگی مثل KIA و یا TOYOTA، چه واسه کسائی که در منزل کار انجام می دن، می تونه مثل یه دام باشه. اصلا از کجا میشه شروع کرد؟ واسه مدیریت کمپینا باید کسی رو استخدام کرد، و یا اینکه اول کار رو باید به دست کارآموزان سپرد؟

 

هرکاری هم که انجام بدید، بازم احساس می کنین انتخابتان اشتباه بوده؛ تبلیغات واسه کسب و کارتون واسه اولین بار می تونه خیلی استرس زا باشه.
اما شما دارین یه جهش بزرگ انجام می بدین و باید خودتون رو واسه اینکار تشویق کنین – با استفاده از این راهنماییا می تونید پیشرفت خودتون رو شروع کنین.

 

کی باید مسئول اینکار باشه؟

خود گوگل کار ساخت کمپینا رو به نسبت آسون کرده، اما هنوز خیلی نکته ظریف و مهم هست که شما باید در مورد آگاهی داشته باشین. و اگه یکی از نکات رو نادیده بگیرین هزینه ها چند برابر میشن.

 

وقتی واسه اولین بار کار با Google AdWords رو شروع کردم، در یه شرکت کوچیک استخدام شده بودم که بودجه لازم واسه کار بازاریابی تموم وقت رو نداشتن، کار اصلی من مربوط به بخش خدمات مشتری هایی بود و در کنارش باید حواسم به AdWords و کار جدا سازی و بررسی هم می بود. من این امکان رو پیدا کردم که در بین کار کردن یاد بگیرم و تجربیات خیلی با ارزشی رو کسب کنم.

 

کاملا مطمئنم وقتی کار با AdWords رو شروع کردم در مدیریت اون افتضاح بودم. اما در عرض چند ماه، درک بهتری از تاکتیکای مربوط به تعدادی از کارای خاص، کپی آگهی آزمایش و تحقیق کلمات کلیدی رو پیدا کردم. تونستم روی چند اصل تمرکز کنم و در اونا بهتر شوم.
قدم بعدی این بود که هدفمند عمل کنم. متوجه شدم که واسه بازگشت هزینه های تبلیغاتی بهتر بود به جای جستجوی عبارات بی کیفیت از ابزارهای گوگل استفاده شه و به این ترتیب بودجه رو به اون طرف متمرکز کردم.

 

ممکنه دور و برتان کسائی هستن که به طور تموم وقت به این کار مشغول باشن. اصلا لزومی نداره رشته تحصیلیشان بازاریابی و یا MBA باشه. رشته من جامعه شناسیه، و به نظر من، زمینه های مثل مثل روانشناسی که درک درستی از رفتار انسان ارائه می کنن واسه موفقیت در بازاریابی کاملا مناسب هستن.

 

چه کس دیگری مناسب اینکاره؟ مدیریت هزینه های کلیک باید تحلیلی و خلاق باشن تاکتیکا رو یاد بگیره، در اونا تبحر پیدا کنن، با روش هدفمند عمل کنن، و تصمیمات کاری بگیرند. به دنبال کسی باشه که واقعا به بازاریابی علاقه داره و با انجام دوکار با هم یعنی اضافه شدن مدیریت AdWords به وظایف فعلی اش مشکلی نداشته باشه. این شخص به احتمال زیاد با مشتریا در تماس هستش – در بخش خدمات به مشتری هایی و یا فروش – و مهارتای نوشتن خلاق و ریاضی اش باید قوی باشه.
احساس می کنین باید کار رو تخصصی تر کنین؟ از افراد بخواهید یه آزمایش مثل تست شخصیت رو انجام دهند تا ببینید تیمتان چطور فکر می کنن.

 

تبلیغات در گوگل

 

اول باید چکار کنین؟

شرکتای بزرگ و دیگه استارت آپا، اول سراغ اتوماسیون بازاریابی و همه چیزهای شگفت انگیزی که فراهم می کنه می روش. گردش کار بر اساس قانونی که حرکت مشتری پنهون به طرف فروش رو رسیدگی می کنه جالبترین چیزیه که الان واسه بازاریابان هست.
اما شمام از پایه می تونید همین کار رو از دید تبلیغات انجام بدید. این جاه که باید به بازاریابی دوباره فکر کنین.

 

در گوگل، بازاریابی دوباره بالا العادهه. شما فقط به ازای هر کلیک پرداخت می کنین، پس وقتی تبلیغات بازاریابی دوباره رو به افرادی نشون می بدین که تصمیم خودشون رو گرفته ان و الان یه مشتری پنهون هستن، به طور معمول دیگه دوباره کلیک نمی کنن (در حالی که شما به شکل رایگان دارین بازم نتیجه میگیرید). فو ق العاده مقرون به صرفهه. از تبلیغات به عنوان یه یادآوری تکراری واسه کسائی استفاده می کنین که الان در حال سر و کار با شما هستن و دیگه باید وارد مراحل بعدی با اونا شید.

 

حتی با وجود بازدید کنندهای بعضی وقتا به بعضی وقتا که مثلا به یاد اشاره ای که سایت معروفی از سایت شما کرده، از وب ساییتان بازدید می کنن، هم می تونید مخاطبان بیشتری واسه تبلیغات خود جذب کنین.

 

اولین کاری که با Google AdWords باید انجام بدید، راه اندازی بازاریابی مجدده. پس از فعال کردن بازاریابی دوباره در Google Analytics، یه کوکی پیش فرضی خواهید داشت که می تونه هر کسی که واسه بازدید از سایت شما اقدام کنه اون رو ذخیره کنه و اون رو جذب کنه. اگه ترافیک وب شما محدوده، مثلا زیر ۲۵۰۰ در هر ماه، فعلا می تونه به دادتان برسد. اما باید به دنبال نقاط مختلفی در سایت خود باشین که سطح علاقه بالا رو نشون بده.

 

آسون ترین راه واسه جذب مخاطب در شروع کار اینه که پایه کار رو بر پایه لینک مقصد بذارین؛ اگه مردم در صفحه “تشکر از شما” اقدامی انجام می دن، کار خیلی آسون هستش. این مخاطبان رو به عنوان کاربرانی که از صفحه ای که شامل قیمت گذاری، تشکر و یا غیره بازدید کردند تنظیم کنین.

 

google-adwords-red2-novinmarketing

چجوری می میتونم هزینه ها و پیشرفت تبلیغات رو مدیریت کنم؟

اگه در یه تجارت خیلی رقابتی هستین، شاید خیل خنده دار باشه که به دنبال هزینه بالا به ازای کلیک باشین. اگه هزینه هر کلیک شما ۲۰ هزار تومان باشه ( ۵ دلار ) و درصد خرید به کلیک شمام پایین باشه، با عرض خجالت باید به آگاهی برسانم که پرداخت ۲۵ هزار تومان به ازای هر کلیک اصلا فایده ای نداره.

 

دائما از میزان تبدیل تبلیغات خود، و اینکه هر کلیک چقدر هزینه داره آگاه باشین. این دو، ملاک ایی هستن که هر چیزی که باید بدونید رو به شما میگن. من قبلا به کار بردن این روش واسه تحقیق کلمات کلیدی رو پیشنهاد کردم، اما حالا بیشتر در مورد اون و اینکه چطور می تونید از اون واسه راه اندازی کار خود استفاده کنین توضیح می دهم.
اول مطمئن شید که گوگل آنالیتیک و گوگل ادوردز رو با هم لینک کردین. این به شما نشون میده که کجاها رتبه گرفته اید و کلمات کلیدی ارگانیکتان چه اثری داشته ان.

 

به دنبال کلماتی باشین که الان در رتبه بندی ارگانیک رتبه بالایی نگرفته ان، و اونا رو به کمپینهای تبلیغات در گوگل خود اضافه کنین. اگه بودجه تون محدوده، استفاده از ادوردز واسه پر کردن شکاف ایی که در اون ترافیک ارگانیک ندارین، با هوشمندی هستش.

 

اگه باید همه چیز رو از اول شروع کنین، فهرستی از کلمات کلیدی که می خواین برایشان رتبه ارگانیک بگیرین تهیه کنین و اونا رو به کمپین خود اضافه کنین. از بودجه کم شروع کنین و به آرامی پیش برید تا وقتی که نتیجه بگیرین. توانایی برابری کلمات کلیدی شما باید خیلی گسترده باشه، طوری که تقریبا در هر نوع جستجویی، در صفحه نتایج نشون داده شن. شما می تونید این فیلترها رو در بخش Search Terms در پنل ادوردز ببینید.

 

توجه کردن به عبارات و جملات طولانی که مردم واسه جستجو استفاده می کنن به شما درک بهتری از کلمات کلیدی که باید استفاده کنین میده. از طرف دیگه، وقتی به آرامی و دائمی کلمات کلیدی رو افزایش بدین و واسه دریافت کلیک سریع تلاش بیش از حد نکنید، می تونید ایده بگیرین که واسه ترقی موقعیت آگهی، واسه چه کلمات کلیدی باید هزینه کنین.

 

 

novinmarketinganalytics

 

جستجوهایی که رتبه بندی ارگانیک کمی دارن رو پیدا کنیم.

میزان نمایش سایت در صفحه نتایج پایینه؟ از کلمات کلیدی که در فهرست خود داشتید استفاده کنین، و یا کلمات کلیدی رو بنویسید که فکر می کنین کار و کاسبی تون رو بهتر توضیح می کنن.
کلمات کلیدی رو طوری اضافه کنین که برابری بالایی داشته باشن. (یعنی هیچ چیز دیگری به اونا اضافه نکنید – مثلا کلمات کلیدی رو در علامت نقل قول و براکت قرار ندید)

 

از یه پیشنهاد کم واسه مزایده گوگل شروع کنین، و کم کم اون رو افزایش بدین تا وقتی که در موقعیت آگهی ۴ تا ۶ قرار بگیرین و در صفحه نتایج نمایش داده شید.
به بخش search terms کلمات کلیدی خودتون در AdWords سر بزنید و جستجوای خاصی که کاربران تون انجام می دن رو ببینید.
میزان تبدیل متوسط شما واسه تموم ترافیک چقدره؟ کلیک به ازای خرید هدف شما چیه؟ از این دو استفاده کنین تا تصمیم بگیرین چه کلمات کلیدی رو باید اول دنبال کنین.

 

پیدا کردن فرد مناسب واسه مدیریت کمپین هاتون، راه اندازی بازاریابی دوباره و بررسی عمیق کلمات کلیدی و میزان هزینه اونا، وقت گیره، اما موقعیت شما رو واسه شروع ترقی میده.

 

اگه تجربه اولتان موفق بود، تامل نکنید و تأکید بیشتری بر هزینه های کلیک و کلا رسانه پولی بذارین، می تونید به سرعت با استفاده از ترافیک پولی، به پیشرفتتان سرعت ببخشید. به تجربه فهیمده ام، که برنامه ریزی مدیریت رسانه های پولی، چیزی مثل به یه منحنی بل میشن.

 

اول هزینه کمی واسه تبلیغ صرف کنین و کار رو به کارمندان خودتون بسپارید و یا از یه فریلنسر استفاده کنین. همونطور که دارین به پیشرفت خود سرعت می بخشید، لازم میشن کارمندی که کار رو انجام می داد حالا ۵۰ درصد یا بیشتر از وقت خود رو صرف رسانه پولی کنه، بعد شاید لازم باشه که این کار به کار تموم وقت ایشون تبدیل شه و یا مجبور به کمک گرفتن از یه آژانس تبلیغاتی شید.

 

در بعضی موردها، خیلی تاثیرگذار نیس که یه آژانس مدیریت کمپینای شما رو برعهده بگیره، و باید به این فکر کنین که مدیریت کمپین هاتون رو به درون شرکت خودتون برگردانید. البته این آژانسای همکار گوگل می میتونن در مدیریت کمپینای شما رو فو ق العاده موفق عمل کنن، مخصوصا اگه شخصی از درون شرکت شما بتونه با اونا صحبت کنه و بفهمد چه چیزی در جریانه.

 

روش های هدفمند هیچوقت نباید به طور کامل خارج از شرکت انجام شن؛ شما حتما باید همیشه کسی رو درون شرکت داشته باشین که به طور با هم همراه با اون آژانس روش هدفمند رو دنبال کنه.
همین الان اینکار رو انجام بدید. بازاریابی دوباره گوگل رو راه اندازی کنین، و پیش مردمی که به سایت شما بین برگردید و به اونا یادآوری کنین که حضور شما همیشگیه.

 

از تبلیغات به عنوان روونه واسه سرعت بخشیدن به پیشرفت فعلی تون استفاده کنین، نه نجات کار و کاسبی و یا تولید محصول بهتر. حالا در روونه قرار دارین که می تونه راه حل و کاسبی شما رو تغییر دهیده. پس جلو برید.

امیدوارم با ترجمه این مقاله مفید کمک شایانی در جهت رشد تجارت شما در فضای مجازی کرده باشم.