خیلی از کسب‌و‌کارهای کوچیک و بزرگ دنیا با استفاده از تولید محتوا روز به روز فروش خود رو افزایش داده ان. بعنوان اولین نوشته‌ام واسه وبلاگ تیم تولید محتوای گراف درباره به کسب و کارهایی نوشته ام که با تولید محتوا متحول شده ان. نمونه تولید محتوا در این کسب و کارا در ادامه مطالعه کنین.

نمونه تولید محتوا در شرکت لگو
چطوری یه شرکت سازنده‌ی اسباب بازی‌های چوبی تبدیل به یه برند بزرگ می‌شه؟

در بین سال‌های 1980 تا 1990 شرکت لگو با رقبای زیادی روبه رو شد و واسه مقابله با تقلیدکنندگان به روش‌ متفاوتی نیاز داشت. امروزه لگو به یه مرکز محتوا تبدیل شده و بیشتر شبیه یه شرکت رسانه‌ایه تا یه شرکت اسباب بازی، برندی که امروزه واسه همگی آشناست و قدری بیشتر از یه اسباب بازیه. اما چطوری؟
My Lego Network
یه شبکه‌ی اجتماعی که واسه کودکان طراحی شده. کاربرا اون می تونن واسه خود صفحه‌ی شخصی ایجاد کنن، جایزه ببرند، با هواداران دیگه لگو رابطه داشته باشن و باهم بازی کنن و مسابقه دهند.
LEGO mini-movies
واسه هرنسخه از کالاها، این شرکت مینی‌فیلم، کارتون و انیمیشن‌های جالبی می‌سازد و در اختیار کاربرا وفادار خود قرار می ده، تا الان ده‌ها فیلم توسط لگو ساخته شده.
Lego click
یه بستر نرم‌افزاری واسه هواداران لگو، تا عکس‌ها و فیلم‌های لگوهای ساخته‌شده توسط خودشون رو به اشتراک بذارن.
Design by me
به وسیله‌ی این گزینه به مشتریای اجازه داده می‌شه تا لگوی خودشون رو خودشون طراحی کنن.
Lego universe
بازی آنلاین چند نفره که واسه جوونا طراحی شده.
Lego magazine
مجله‌ای که واسه کودکان طراحی شده.

لگو به عنوان یه برند آشنا در بین کودکان و نوجوانان، جایگاه ویژه‌ای واسه خود باز کرده و فکر می‌کنم هیچ شرکت اسباب بازی ای نمیتونه این همه تنوع و کیفیت داشته باشه.

تولید محتوا

نمونه تولید محتوا در ماگنولیا : تولید محتوا
لن توتن مالک فروشگاه تجهیزات الکترونیکیه که با استفاده از تولید محتوا کسب‌وکارش رو متحول ساخت. ولی چطوری؟

لن توتن در سال 1954 ماگنولیا رو به عنوان یه فروشگاه عکاسی افتتاح کرد. پس از یه مدت، شروع به فروش قطعات الکترونیکی کرد. این فروشگاه نیاز به مشتری داشت اما با تبلیغات سنتی چیزی براش حاصل نشد. اون به کمک شخصی به نام راجر پارکر به این نتیجه رسید که بهترین راه تمایز اونا ارائه‌ی چشم‌انداز و اطلاعات ارزشمند در حیطه‌ی کاری‌شونه. پس یه مینی مجله به عنوان راهنمای خرید قطعات الکترونیکی که شامل مطالب متنوعی در مورد نحوه خرید و مطالب ربط بود، منتشر کردن. بعد از چار دهه یکنواخت بودن، در طول ۱۸ ماه، تونستن به کمک تولید محتوا متحول شن و کسب‌وکارشان رو در واشنگتن، اورگان و کالیفرنیا گسترش دهند.

تولید محتوا
نمونه تولید محتوا در لکسوس
در سال 1983 شرکتی تصمیم به ساخت خودروهایی با برند لکسوس گرفت. واسه این شرکت رقبای زیادی در سراسر دنیا وجود داشتن که برندهای قدیمی تر و شناخته شده تری به حساب میامدند. اونا نیازمند رفتاری متفاوت با بقیه بود. با وجود این مشکلات، لکسوس چطوری تونست در مدت خیلی کمی جزو ۱۰ خودرو برتر دنیا شه؟

داستان موفقیت لکسوس از این قراره، اونا مجله‌ای منتشر کردن و در این مجله در مورد سفر، تجربه‌های لوکس، اتومبیل‌ها، داستان و … مطالبی منتشر کردن. محتوایی که نه تک واسه دارندگان لکسوس بلکه واسه همگی ایجاد شده و شرایطی رو فراهم آورده تا خوانندگان به طور مستقیم با برند رابطه برقرار کنن. در این مجله اصلا خبری از تبلیغ نیس و هدفب جز جلب اعتماد وجود نداره.

تولید محتوا
نمونه تولید محتوا در گوگل
مطمئنا گوگل شرکتیه که نیازی به معرفی نداره. اشتباه بزرگیه اگه فکر کنیم شرکتی مثل گوگل نیاز به ارتقا نداره. در فضای رقابتی امروز گوگل هم درست مثل بقیه واسه بقا نیاز به تحول داره!
دودل گوگل ایده‌ی خلاقانه‌ی گوگل حالا به یه سنت خیلی دوست داشتنی تبدیل شده. دودل‌ها لوگوهای بانمک و زیبای گوگل هستن که گوگل در مناسبت‌های مختلف مثل عیدها و رویدادهای مهم لوگوی خود رو به اونا اختصاص می ده. واسه نگاه‌ی گوگل دودل‌ها می تونید به اینجا مراجعه کنین.
اما این کار چه تاثیری می تونه داشته باشه؟

ابتکار گوگل در این زمینه بی‌مثل و خلاقانه بود. گوگل با این ایده علاوه بر اینکه مخاطبان زیادی دریافت می‌کنه، ذهن مخاطبانش رو به موضوعی که می خواد جلب می‌کنه. این‌ها از اون دسته از مطالبی هستن که به باعث داشتن جذابیت زیاد واسه خواننده ، اون رو ترغیب به پخش و اشتراک اونابا دوستان خودمی کنن و از این راه بی صرف هزینه و زمان از سوی مرجع تهیه کننده اون ، جداً و به شکل تساعدی منتشر می شن.

تولید محتوا
نمونه تولید محتوا در بزرگترین زنجیره‌ی یوگای آمریکا
Trevor فردی که در سال 2002 تصمیم به برگزاری کلاس‌های تناسب اندام توسط یوگا کرد. اون به جای استفاده از تلویزیون و چاپ تبلیغات، با تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی به ایجاد آگاهی در مورد یوگا و سر و کار با مشتریانش می‌پرداخت. ایشون همچنین کلاس‌هایش رو به شکل آنلاین برگزار می‌کرد و از راه فیسبوک و توییتر به سوالات جواب می‌داد. در مدت خیلی کمی اون تونست بزرگترین زنجیره‌ی یوگای ایالت متحده رو داشته باشه.

نمونه تولید محتوا
نمونه تولید محتوا در کوکا کولا
کوکاکولا، برند بزرگ آمریکایی که واسه همگی در سراسر دنیا شناخته شده.
اونا چطوری تونسته ان همیشه جزو برندهای برتر باشن؟
این شرکت از سال 1886 روش‌های گوناگون بازاریابی رو به کار برده و تنوع در استفاده از روش‌های جدید اونا رو تبدیل به برند 130 ساله کرده.

روش بازاریابی کنونی کوکاکولا، روشی هدفمند و متفاوت با بقیه رقبایشه. اونا هسته‌ی اصلی روش هدفمند تبلیغاتی خود رو تولید محتوا قرار دادن. اونا می‌دانند که در قرن کنونی تک رمز موفقیت شرکت‌ها تولید محتوا و ایجاد مشتریای وفاداره. سری به سایت جذاب اونا بزنید!
اونا از داستان‌سرایی یه سویه استفاده می کنن، هرکسی که مطالب اونا رو ببیند متوجه می‌شه که هدف اونا از این کار فروش محصولاتشان نیس، اونا از درست کردن جهانی نو، ایجاد لحظات خوش و شادی، خلق ارزش‌ها و ایجاد فرق‌ها صحبت می کنن! ویدئوهایی به شکل آنلاین منتشر می کنن که به اندازه‌ی یه شاهکار سینمایی، سرگرم‌کنندهه.

تولید محتوا
نمونه تولید محتوا توسط یه راننده تاکسی آسون
لورن لوک مسئول اعزام تاکسی یه آژانس در انگلیس بود که تونست بالاتر از برند بزرگی مثل استی لادر قرار گیرد.
ولی چطور؟ با یه ایده!
سال 2007 لورن واسه درآمد بیشتر، پس از پایان کارش شروع به فروش لوازم آرایشی در eBay می‌کرد. اون واسه افزایش فروش ویدیوهایی به نام مشاوره واسه خرید می‌ساخت و اونا رو در یوتیوب به نمایش می‌گذاشت. این ویدئوای جالب رو می تونید از اینجا ببینید.
این ویدئوها نه تک در یوتیوب اون رو بالاتر از استی لادر قرار داد، باعث شد کسب‌وکار اون به سرعت گسترش پیدا کنه. لورن کارش در آژانس رو متوقف کرد و صاحب یه کار و کاسبی موفق شد. اون پس از اینجور تولید محتوایی دیگه هیچوقت یه پنی هم واسه بازاریابی سنتی صرف نکرد.

نمونه تولید محتوا

نمونه تولید محتوا شرکت جنرال الکتریک
شرکت‌های بزرگی مثل جنرال الکتریک از تاکتیک‌های مختلفی استفاده می کنن تا همیشه در رده های بالا بمانند. یکی از تاکتیک‌های این برند 132 ساله استفاده از Ecomaginationه. Ecomagination یه سایت و انجمن واسه تفکر و گفتگو در مورد فناوری‌های پاک و زیرساخت‌های پایداره.

در این سایت راه‌حل‌هایی واسه آینده ارائه می‌شه، این برنامه واسه اولین بار در سال 2005 ارائه شد. سال 2006 اونا 12 میلیارد دلار بازدهی داشتن و سال 2010 این درآمد بالغ بر 20 میلیارد دلار شد. با استفاده از محتوای این سایت جنرال الکتریک با شرکت‌ها و دولت‌های مختلف دنیا رابطه برقرار می‌کنه.
مدیر بازاریابی جنرال الکتریک عقیده داره اگه محتوای ما اونقدر خوب باشه که کاربرا اون رو با دوستان‌شون به اشتراک بذارن، ما به اندازه کافی موفق شده‌ایم.

تولید محتوا

نمونه تولید محتوا فروشگاه محبوب وافل
دلیل محبوبیت خیلی این فروشگاه چه چیزی می تونه باشه؟
فروشگاه وافل یکی از فروشگاه‌های پیترزبورگه. اونا جشن‌هایی واسه مشتریانش ترتیب می ده، جشنی که در اون از هر چیزی صحبت می‌شه، موسیقی‌، مصاحبه‌، ویدئو و هر چیزی که واسه مردم جالب باشه در اون هست. اونا حتی مجله‌ای دارن که در اون از تجاربی که ممکنه واسه مردم مفید باشه می‌نویسند. اونا تولید محتوا رو محور کسب وکار خود قرار دادن و فکر نمی‌کنم دلیل دیگه ای واسه محبوبیت این فروشگاه وجود داشته باشه.
یکی از ویدئوهای فروشگاه وافل رو از این لینک ببینید.

تولید محتوا
اینا نمونه های آسون ای بودن از اینکه چطوری تولید محتوا می تونه کسب و کارهای مختلف رو متحول کنه. بیشتر اونارو از این کتاب ترجمه کرده بودم که مثالای بیشتری می تونید در اون پیدا کنین.

خدمات تولید محتوای تیم گراف
ما به شما کمک می‌کنیم با تولید محتوا، کسب‌وکار اینترنتی موفق تری داشته باشین.
کسب اطلاعات بیشتر

این مطلب رو با دوستان خود به اشتراک بذارین

مهری سیاه‌ریش
رفتارشناسی تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی
10 نظر در “چطوری تولید محتوا این کسب‌وکارها رو متحول کرد؟”

علی داداشی :
این بلاگ خوندن داره.
bookmarked

6 شهریور 1393 در 18:10 پاسخ

غزال :
جالب بود ایدهای خلاقانه ی تولید محتوا نیاز دنیای امروزه
راه های آسون و عملی که تک نیاز به صرف وقت و انرژی سازماندهی داره تا به نتیجه برسه

14 شهریور 1393 در 06:23 پاسخ

احمدی :
سلام
ممنونم به یاد مطالب زیبایتان.
حداقل ساییتون رو معرفی کنین.
با تشکر

15 شهریور 1393 در 06:12 پاسخ

خادمی :
مفید بود

11 شهریور 1394 در 17:06 پاسخ

خادمی :
در صورت امکان با رجوع به سایت تماس بگیرین ( راهنمایی و یا بازاریابی برند ایرانی اسباب بازی چوبی ) سپاس گذارم.

11 شهریور 1394 در 17:10 پاسخ

سورنا :
بالا العاهه.
شاید یکی از بهترینایی که خونده باشم.

24 دی 1396 در 05:40 پاسخ

مهران حق شناس :
خیلی مطلب خوبی بود. کانتنت ایز کینگ.

14 اسفند 1396 در 11:03 پاسخ

کامل آرخی :
حق مطلب رو ادا کردید.. متشکرم

17 اسفند 1396 در 13:17 پاسخ

مهدی نصیری :
ممنون مطلب خیلی مفیدی بود

28 اسفند 1396 در 01:44 پاسخ

علیرضا :
به عنوان نویسنده و شخصی که یکی از کارهایش تهیه مطلب و ارائه روش هدفمند بازاریابی دیجیتاله میگویم که این مطلب مطلب خیلی خوب و کاربردیه که باید از اونا استفاده کرد و مواردی که در بالا بیان شد هیچگاه قدیمی نمیشود و همکاران و خود ما هم اینگونه موردها رو در برنامه کاری خود داشته ایم
البته اجرای بیشتر این ایدها به کارفرمایی شجاع نیاز داره که اعتماد کنه