سئو ساختاری چیه و منظور از اون چه می باشه؟
منظور از سئو ساختاری بر پنح اصل استواره :

چینش سایت بر پایه نیاز کاربران
استفاده درست از تگای HTML
فشرده سازی فایلای سایت
استفاده مناسب از catch مرورگر
بهتر کردن تصاویر سایت
به طور خلاصه میشه گفت منظور از چینش سایت اینه که ساختار صفحه و یا مقاله مد نظرتون رو طوری بچینید که کاربران از اون آخر استفاده رو کنن.

منظور از استفاده درست تگای HTML قوانین نگفته ایه که شما باید در تگ گذاری خود از اون استفاده کنین. مثلا استفاده از انواع اندازه های فوآیکون واسه دسکتاپای مختلف، استفاده از متا تگا، مکان استفاده از تیترها و بقیه تگای نوشتاری HTMLه.

فشرده سازی فایلا هم یکی از مهمترین فاکتورهاست. منظور از فشرده سازی فایلها فشرده کردن فایلای HTML, CSS, JSه و همچنین تا جای ممکن یکی کردن فایلهای CSS و JSه.

شما می تونید با استفاده از کش مرورگر، یه سری از فایلهایی که باید در تموم صفحات لود شن رو به کش مرورگر بفرستید تا کاربر مراجعه کننده با سرعت بیشتری صفحات رو باز کنه.

منظور از بهتر کردن تصاویر کم حجم کردن اونا و استفاده درست از تصاویر در موقعیتای استفاده شده. یعنی اگه شما در صفحه ای نیاز به تصویری با اندازه ۵۰۰ در ۴۰۰ پیکسل دارین تصویر رو با اون اندازه در سایت آپلود کنین نه با اندازه بزرگتر!

در مورد بهتر کردن تصاویر و سئو تصاویر می تونید به مقاله مربوطه مراجعه کنین.

چینش سایت بر پایه نیاز کاربران
چینش سایت مسئله خیلی مهمیه که الگوریتم رنک برین گوگل با اون به شکل غیر مستقیم در ارتباطه. چطور؟ الگوی اصلی این الگوریتم، بررسی رفتار کاربران واسه تنظیم جایگاه درست لینکهای صفحات اوله.

مثلا شما “طراحی سایت شرکتی” رو جستجو می کنین، به لینک اول می روید محتوایش شما رو جذب نمی کنه، به لینک دوم می روید قیمتش با شما موافق نیس! به لینک سوم می روید می بینید هم محتوای خوبی به شما ارائه داده شده و هم اینکه شما با ویدئویی روش کار رو نگاه می کنین، بعد کنجکاو می شید و به دیگه صفحات دیگه سایت می روید، درباره ما و تماس با ما رو نگاه می اندازید تا با شرکتی که می خواین کار طراحی سایت خودشو به اونا بدین بیشتر آشنا شید.

اینا همه در هوش مصنوعی گوگل (RANK BRAIN) ثبت می شه. اگه تعداد زیادی کاربر این کار شما رو تکرار کنن خودبه خود لینک سه جایگاه اول رو به خود میگیرد. یعنی گوگل توسط شناسایی رفتار کاربران در صفحات اول، می آید و رتبه ها رو جا مناسب می کنه.

با این تفاصیر سایت خودشو در نظر بگیرین. اصلا مهم نیس با کلمه کلیدی در نظر کجا هستین! اگه در صفحه سه هستین سعی کنین اول از لینکهای بالایی خود بازدید به عمل بیارید و ببینید نسبت به اونا صفحه فرود شما چه ضعف ایی داره. بررسی کنین از نظر ظاهری و محتوایی چرا گوگل اون رو بالاتر از شما نشون میده، پس از نکته برداری بیایید و تغییراتی در صفحه مدنظرتان بدید تا از اونا بهتر شید، می بینید که در مدت زمان کوتاهی از اونا پیشی میگیرید و به صفحه دوم می آیید.

در صفحه دوم که اومدین همین روش هدفمند رو اجرا کنین! و سعی کنین سایتهای بالایی خودشو بر پایه محتوا سازی، تصویر و ویدئو بررسی کنین و تلاش کنین با ایجاد محتوا و چینش کاربرپسند اونا رو بگیره.

در مورد تصاویر، استفاده از المانای گرافیکی واسه تعریف یه روش کاری که به اینفوگرافیک مشهور هستن می میتونن باعث شن کاربران بیشتر در سایت شما بمانند و این بیشتر ماندن باعث می شه شما از بقیه رقبا پیشی بگیرین.

همچنین استفاده از ویدئوهای بالای ۲ دقیقه واسه توضیح اون صفحه هم کمک می کنه صفحه شما قوی تر شه، چطور؟ کاربران اکثرا علاقه مند هستن ویدئو یه مطلب رو ببینند تا اون رو بخونن! با ساخت ویدئوها واسه مطالب و صفحات خود می تونید تضمین ماندن کاربران رو تا بیش از ۲ دقیقه در صفحه مورد نظر خود داشته باشین و این یعنی پیشی شما از رقبا. واسه این منظور هم می تونید به مقاله تاثیر ویدئو در سئو مراجعه کنین.

استفاده درست از تگای HTML
تگای HTML و نحوه استفاده از اونا خیلی روی سئو تاثیر گذاره. اگه شناختی روی HTML ندارین می تونید واسه درک بهتر این موضوع و آموزش اون به سایت w3schools.com مراجعه کنین. این سایت سرفصلای HTML رو خوب و سادگی تموم به شما آموزش میده.

باشه بریم سر اصل مطلب! با تصور اینکه شما تگای HTML رو می شناسید باید بگویم اولین تگی که در ساختار سایت شما مهمه تگ titleه.

تگ title
این تک عنوان صفحه رو در تبای مرورگرها نشون میده. پس اگه هدف دارین صفحه ای بسازید و اون رو واسه موتور جستجو سئو کنین، حتما از کلمه کلیدی خود در عنوان صفحه استفاده کنین.

عنوان صفحه شما ترجیحا از ۶۰ کاراکتر بیشتر باشه. خیلی اوقات دیده ایم که مثلا طرف کارش معماریه و عنوان صفحه اصلی سایتش هم فقط معماریه! این اشتباهه. سعی کنین با چند کلمه تمام صفحه رو توضیح بدین تا کاربران با دیدن اون بدونن که صفحه شما شامل چه موضوعیه تا اشتباهی وارد سایت شما نشوند.

تگای متا
تگای متا تگ ایی هستن که اطلاعات اونا به کاربران نمایش داده نمی شن. این تگا واسه تنظیم و معرفی صفحات به موتورهای جستجو تعبیه می شن. از مهمترین تگای متا تگ descriptionه. این تگ وظیفه معرفی توضیحات صفحه رو داراس. در تصویر زیر توضیحاتی که در نتایج جستجو زیر لینکا ارائه می شه همه توضیحاتی هستن که در تگ description اضافه می گردند.

متا تگ ربات هم از اهمیت ویژه ای برخوداره. با این متا تگ می تونید مشخص کنین رباتا سایت شما رو بررسی کنن یا نه؟ یا حتی می تونید دسترسی یه سری از رباتا رو به سایتتان ببندید!

open protocol tag
تگای open protocol تگ ایی هستن که با og: به معرفی صفحه و اطلاعات اون می پردازند. مهمترین تگا در این قرارداد عبارته از :

sitename
url
description
image
تگهای قرارداد بیشتر واسه معرفی صفحه به شبکه های اجتماعی کاربرد دارن و در هنگام پخش لینک شما در کانال تلگرام کاملا مشهود خواهند بود.

تگای a
تگ a تگیه که واسه لینک سازی استفاده می شه. شما در سایت خود می تونید سه نوع لینک سازی کنین.

لینک سازی درون صفحه ای
لینک سازی داخلی
لینک سازی خارجی
لینک سازی درون صفحه ای موقعی کاربرد داره که شما مطلب طولانی دارین و مطلب شما دارای بخش بندی نشونه. حال می تونید در بالای مطلب با ایجاد لینکای درون صفحه ای به هر بخش اشاره کنین طوری که کاربران با کلیک روی عناوین لینک شده به توضیحات مربوطه به جای مشخص صفحه هدایت شن.

لینک سازی داخلی شامل معرفی دیگه صفحات هستش. مثلا من به شما می گویم که واسه درک بهتر این موضوع می تونید مقاله سئو کلاه سفید رو نگاه کنین. این کار لینک سازی داخلیه. در همین مقاله ای که اشاره کردم در مورد نحوه لینک سازی هم صحبت کردم.

لینک سازی خارجی یعنی ما به منبعی خوب در مورد صحبتی که داریم می کنیم اشاره نماییم. مثلا ما در همین مقاله سایت w3schools رو معرفی کردیم و بدان لینک دادیم. در مورد دادن لینکای خارجی باید دقت کنین که سایتهایی که به اونا لینک می بدین سایتهای معروف و خوبی باشن تا این باعث شه شمام با این لینک سازی معتبر تر شید. از دادن لینکای زیاد خود داری کنین. مگر اینکه دارین سایتهای دیگه رو در سایت خود معرفی می کنین. مثلا ما یه مقاله نوشتیم و در اون لیست ۲۲ تا از شبکه های اجتماعی دنیا رو آوردیم و هر کدوم رو با اسمش لینک کردیم به سایتش! این کار باعث شد ما در صفحه ۲۲ لینک خارجی داشته باشیم اما چون هدفمان معرفی بود باعث شد با این مقاله در بالا نتایج گوگل باشیم.

تگای H یا تگ تیتر
در زیر به نکاتی مهم در مورد تگای h می پردازیم:

حتما صفحه و یا مقاله خودشو با تگ h1 شروع کنین.
این خیلی مهمه که صفحه شما با تگ h1 شروع شه.
در تگ h1 حتما از کلمه کلیدی استفاده کنین.
ترجیحا کلمه کلیدی در اول h1 باشه.
از تگ h1 فقط یکبار در هر صفحه استفاده شه.
در صفحه حتما از تگ h2 هم استفاده کنین.
میزان استفاده از تگ h2 واسه مقاله های ۱۰۰۰ کلمه ای آخر سر ۴ باره.
سعی کنین در کمه کم دوبار از ۴ بار کلمه کلیدی رو در h2 قرار بدین.
طول کلیه تیترهای شما باید بیشتر از ۶۰ کاراکتر باشه و از ۲۰۰ کاراکتر بیشتر نشه!
از تگ h3 هم تا جای ممکن واسه عنوان بندی مطالب در ارتباط با کلمه کلیدی استفاده کنین.
تگ h3 محدود کردن استفاده نداره.
صفحه ای خوبه که از کلیه تگای h در اون استفاده شده باشه.
ترجیحا تگای h رو به ترتیب از بالا تا پایین منظم کنین! یعنی اول از تگ h1 استفاده کنین، بعد h2ا رو بیان کنین و در آخر h3 و … اگه تگ h1 رو در انتهای صفحه بکار ببرین نمره سئو شما کم میشن! پس اولویت بندی تیترها رو رعایت کنین.
از تگای h4 , h5 , h6 هم واسه عنوان کردن مطالب غیر در ارتباط با موضوع استفاده کنین.
اگه می خواین به صفحه مهمی از سایتتان لینک بدین این کار رو با لینک دادن با تگ h3 قوی تر کنین! البته همیشه این کار رو نکنید که گوگل جریمه تون می کنه.
تگ p
تگ p واسه نوشتن مطالب استفاده می شه. شما در سایتای آماده که با وردپرس یا جوملا تهیه می شن و یا بیشتر سایتهای اختصاصی این تگ رو اصلا نمی بینید. چون ویرایشگر متن به شکل خودکار هر پاراگرافی که می نویسید رو در یه تگ p قرار میده. تگ p اول و آخر در هر صفحه خیلی مهم هستن.

سعی کنین پاراگراف اول خودشو در مورد تمام صفحه بنویسید.
پارگراف اول باید شامل خلاصه کل صفحه باشه.
در پاراگراف اول باید حتما دوبار از کلمه کلیدی استفاده شه.
حتما در پاراگراف اول در مورد موضوعای در ارتباط با کلمات کلیدی صحبت شه.
در پاراگراف آخر حتما مطلب رو جمع بندی کنین.
پاراگراف آخر مخصوص خلاصه نویسی مطلب و نتیجه گیریه.
در پاراگراف آخر هم سعی کنین مثل پاراگراف اول عمل کنین فرقش اینه که پاراگراف اول واسه توضیح این بود که ما در این صفحه می خواهیم درباره به چه موضوعی صحبت کنیم، اما در پاراگراف آخر می گوییم که درباره به چه موضوعی حرف زدیم و این نتیجه کاره و اگه نظری دارین با ما در بین بذارین.
تگ strong یا b
خیلی وقتا دیده ام که افراد بین و کلمات کلیدی خودشو در این تگ قرار می دن و این اشتباهه! شما خیال کنین میخواهید نامه ای بنویسید. هنگامی یه کلمه رو بولدتر می کنین که هدف داشته باشین خواننده توجه بیشتری به این بخش داشته باشه. پس در تولید محتوای خود دقت کنین فقط جاهایی از تگ strong یا b استفاده کنین که مناسب خواننده باشه.

از این تگ آخر سر ۶ بار در یه مقاله ۱۰۰۰ کلمه ای استفاده کنین و حتما سعی کنین یه عنوان بزرگ رو در اون قرار بدین تا اینکه کلمه ای رو در اون قرار بدین.

تگای لیست ul , ol
سعی کنین از تگای لیست واسه خلاصه سازی مطالب خود استفاده کنین. اینکار می تونه خوانایی مطلب شما رو بالا ببرد و کاربران رو تشویق کنه تا ادامه مقال رو مطالعه داشته باشن.

فشرده سازی فایلای سایت
منظور از فشرده سازی فایلا عبارته از:

حذف فضاهای اضافی در فایلهای متنی
تا جای ممکن کامل کردن اونا
به حذف فضاهای اضافی در فایلهای متنی Minify گفته می شه. اگه شما از سایتهای آماده مثل وردپرس استفاده می کنین با دانلود افزونه ایی مثل wp-rocket می تونید بهترین نتیجه رو در این داشته باشین.

همچنین منظور از کامل سازی فایلها، اینه که کلیه فایلهای css یا js رو در یه فایل ریخته و فراخوانی کنیم. این کار هم سرعت بارگزاری رو بیشتر می کنه و هم درخواستهای کلاینت به سرور رو کاهش میده که هر دو باعث بالا رفتن سرعت لود سایت می شن.

استفاده مناسب از catch مرورگر
واسه این منظور باید اطلاعات جامعی در مورد کش مرورگر و نحوه کار اون داشته باشین. اما اگه از سیستمای آماده استفاده می کنین می تونید با دانلود افزونهای مربوطه این بخش رو بی کدنویسی انجام بدید.

بهترین افزونه واسه استفاده از کش مرورگر افزونه wp-rocket هست که متاسفانه پولیه اما ارزشش رو داره که اون رو بخرید.

بهتر کردن تصاویر سایت
بهینه سازی تصاویر و ویدئوها خیلی مهمه. شما واسه این منظور باید موردها زیر رو به کار ببرین:

تصاویر رو به اندازه ایی که نیاز هست در سایت آپلود کنین.
حتما توسط نرم افزارهای فتوشاپ و یا paint حجم تصاویر خودشو کم کنید.
تصاویر یونیک در سایت خود استفاده کنین نه تصاویر کپی شده!

سئو ساختاری شامل همه این مواردی که ما به شما گفتیم. سئو سورس یا همون سئو ساختاری خیلی مهمه چون که خیلی از سئو کاران اون رو نمی دانند و بدان اهمیت نمی دهند. در خیلی از موردها دیده شده که اصلاح سئو ساختاری سایت توانسته جابجاییای بزرگی رو در صفحه اول رقم بزند. پس اگه به دنبال سئو کردن سایت خود به شکل کاملا حرفه ای هستین حتما نسبت به سئو کردن ساختاری سایتتان اقدام فرمایید.

رازهای سئو
۱۳۹۷-۰۱-۲۵/در سئو /
خیلی از مشتری هایی از ما سوال می کنن که راز شما در سئو کلمات کلیدی تون چیه؟ واقعا سئو رازهایی داره که فقط متخصصان این بلد هستن، هر کسی می تونه سایت رو سئو کنه؟ این که باید سایت خودمون رو سئو کنیم در اون شکی نیس، اما چه نکات یا رازهایی رو باید بدونیم تا روش سئو ما بهتر و سریعتر پیش رود. در این مقاله با رازهای سئو آشنا شویم و سعی کنیم در سئو سایت خود از اونا استفاده کنیم.

رازهای سئو
انتخاب درست کلمات کلیدی
انتخاب درست سرتیترها
مطالب خودشو به منبع تبدیل کنین!
تصاویر یونیک بسازید
لینک سازی داخلی و خارجی
محتوا سازی متناسب با فعالیت سایت یا بر پایه پرسونای مخاطب
اگه بخوایم در دو کلمه راز سئو رو بازگو کنیم اون “تولید محتوا” است. اما تولید محتوا خود یه اصولی داره که در بالا لیست اونا رو واسه شما آوردیم. در ادامه همه موردها بالا رو باز می کنیم تا شما با جزییات بیشتر هر کدوم و راهکارهای سئو آشنا شید.

انتخاب درست کلمات کلیدی:
اینکه چطور واسه سایت و کار و کاسبی خود کلمات کلیدی انتخاب کنیم خود نیازمند توضیح بسیاریه که انشالله در مقالات آینده مطالب جامعی در مورد اون خواهیم نوشت. اما الان خالی از لطف نیس که نکات کلیدی در انتخاب این کلمات رو به شما بگیم! واسه درک بهتر موضوع با مثالی پیش می رویم:

خیال کنین سایت شما در مورد معماری یا طراحی دکوراسیون داخلیه. اول باید ببینید کسائی که هدف گرفتن سرویس از خدمات شما رو دارن چه مطالبی رو جستجو می کنن و کلمات رو از نظر اهمیت و رقابت اون به دو دسته تقسیم کنین، مثلا در این بخش کاری کلمات اصلی شامل:

طراحی دکوراسیون داخلی یا طراح دکوراسیون داخلی
شرکت معماری
طراحی معماری یا طراحی داخلی
و کلمات ثانویه شامل پسوندهایی مثل مکان شرکته مثلا:

شرکت معماری در تهران
بهترین شرکت معماری در تهران
شرکت طراحی دکوراسیون داخلی در تهران
در اینترنت ابزارهایی وجود دارن که شما توسط اونا می تونید کلمات در ارتباط با موضوع کار خودشو پیدا کنین. یکی از بهترین ابزارها خود گوگله. شما کلمه کلیدی مدنظرتان رو در گوگل جستجو کنین.

بعد از جستجو لیستی از سایتها به شما نمایش داده می شه، به انتهای صفحه بیایید ، خواهید دید خود گوگل پیشنهاداتی واسه رسیدن شما به هدف داره که به شکل دو ستون لیست شده ارائه می شه. از این کلمات حتما در متون خود استفاده کنین تا ورودیای شما از گوگل بیشتر شه.

کلمات کلیدی در گوگل

یه ابزار مناسب دیگه استفاده از الکساه. سایت الکسا سایتیه که رنک سایتها رو نمایش میده اما در بخشی از اون این سایت به نمایش ۵ کلمه ای که شما بیشترین ورودی رو در اون داشته اید می پردازد. واسه اینکه بدونید مردم در زمینه کاری شما چه سرچ می کنن سایتهایی که رقیبتان هستن رو در الکسا چک کرده وببینید با چه کلماتی بیشتر دیده شده ان.

نمایش 5 کلمه کلیدی پر مخاطب سایت در الکسا

با دیدن الکسا سایتها مهم در زمینه کاریتان، شما در پیدا می کنید باید روی چه کلماتی مانور بدین.

انتخاب درست سرتیترها
منظور از سرتیترها عناوین محتوای شما هستن. عناوین در سایت با تگی به نام h معرفی می شن . این عناوین از ۱ تا ۶ طبقه بندی می شن. ارزش h1 از همه عناوین صفحه مهم تره. اما در هر صفحه فقط باید یکبار از این تگ استفاده کنیم. در تگ h1 باید مهمترین عنوان گذاشته شه.

در یه صفحه با محتوای مناسب باید به ترتیب از تگای h2 و h3 به تعداد مناسب استفاده کرد. تقریبا واسه هر ۳۰۰ کلمه باید یه تیتر انتخاب کنین.

حتما در یه تگ h2 از کلمه کلیدی صفحه استفاده شه. اما درباره این موضوع شورش رو در نیاورید! در تگای h3 سعی کنین عناوین در ارتباط با موضوع رو قرار بدین.

تگای h4 و h5 و h6 از اهمیت پایینی واسه موتورهای جستجو برخوردارن. اما بهتره هر صفحه کمه کم یه تگ از اونا رو داشته باشه.

یکی دیگه از مهمترین ارکان سئو اینه که شما اول از h1 یعنی در بالای صفحه، بعد h2 و بعد به ترتیب از بقیه تگای تیتر استفاده کنین. اینطور نباشه که شما h1 خودشو در انتهای متن وارد کنین.

مطالب خودشو به منبع تبدیل کنین!
چطور میشه مطالب رو به منبع تبدیل کرد؟ شما واسه اینکه از نظر گوگل منبع شناخته شید باید مطالب بیشتری در مورد کارتون ارائه بدین. هرچقدر بیشتر مطلب تولید کنین مرجع تر می شید.

یه نکته هم در مورد مطالب هر صفحه یا نوشته به شما بگویم. سعی کنین اگه می خواین در مورد یکی از خدماتتان صفحه یا مقاله ای بسازید اول اون موضوع رو اینترنت جستجو کنین و سایتهای مثل رو ببینید که چقدر واسه اون مطلبشان نوشته ان. هر چقدر اونا نوشته ان شما دو برابر بنویسید! تعداد کلمات در نوشته هر صفحه یکی از ارکان مهم در دیده شدنه.

تصاویر یونیک بسازید
واسه هر مطلب تصویر یونیک بسازید. اگه امکان عکس برداری دارین با تصاویری که خود میگیرید واسه مطالب و صفحاتتان عکس بذارین اما اگه این امکان وجود نداره شما می تونید با استفاده از فتوشاپ با ترکیب چند عکس و استفاده از متون فارسی در متن تصاویری یونیک ایجاد و در نوشته یا صفحه استفاده کنین.

به ازای هر ۵۰۰ کلمه در متن یه تصویر ایجاد کنین.

لینک سازی داخلی و خارجی
وقتی یه مقاله یا صفحه جدید می سازید از صفحات و مقالاتی که قبلا ساخته اید و به این نوشته جدید در ارتباط هست لینک بدین! همچنین در مقاله یا صفحه جدید به مطالبی که درباره اونا صحبت کردین و در سایت خود صفحه ای از اونا دارین لینک بدین.

سعی کنین واسه صفحات سایت از خارج از سایت لینک بدین. یکی از بهترین روشها پخش مطالب جدید در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و گوگل پلاسه.

همچنین با ساخت وبلاگ در سایتای سرویس دهنده وبلاگ و پخش اخبار در اونا با اعلان لینک منبع می تونید مقالات خودشو معتبرتر کنین.

واسه ساخت بک لینکای مناسب حتما مقاله ساخت بک لینک رو مطالعه فرمایید.

محتوا سازی متناسب با فعالیت سایت یا بر پایه پرسونای مخاطبین
مطالب در ارتباط بسازید. مطالب هدفمند بسازید. مطالب در ارتباط یعنی اینکه شما مطالبی در سایت قرار بدین که در ارتباط با کار شماست. مطالب هدفمند یعنی اینکه مطالبی رو در سایت قرار بدین که باعث جذب مشتری هایی شما شه.

اینا رازهای سئو بودن! آسون اما اسرارآمیز، رازهایی که دانستن اونا سئو کار و کاسبی شما رو دگرگون می کنن، اما استفاده از اونا به این راحتیا هم نیس و هر سئو کاری رو به دردسر می اندازد.