خیلی از ما هنگامی که دنبال یه مطلب در اینترنت می گردیم وارد سایتای می شویم که در مرحله اول فکر می کنیم شامل مطالبی می باشه که دنبال اون هستیم و بعد از خوندن چند خط می فهمیم که این مطلب اون نبودهه که ما به دنبال اون بودیم . این اشتباه ما بوده ؟ یا اینکه مدیر سایت مطلبی درج کرده که مثل به مطلب ما بوده ؟ ویا این یه کلیک جذب مشتری اینترنتیه که به اون اصطلاحا طعمه کلیک “ClickBait” گویند . طعمه کلیک یا به اصطلاح Clickbait مطلبی می باشه که شامل مقدار کمی از مطالبی ایست که ما جستجو می کنیم ولی باید به این دقت کنیم که این مطلب فریبی بیش نیس . وقتی شما در اینترنت مطلبی رو جستجو می کنین تیتر این مطلب شما رو مجبور می کنه روی اون کلیک کنین و وقتی که مطلب رو در سایت می خوانید می بینید که باید به این دقت کنیم که این مطلب اشاره به محصول و یا خدمات یه شرکت داره که با مطلبی که شما دنبال اون بوده اید فرق اساسی داره .

واسه همین موتورهای جستجو مرتبا الگوریتمای خو رو بهتر می کنن تا این نوع سایتا رو که باعث فریب بازدید کننده می شن شناسایی کرده و در جستجو خود آنا رو نمایش ندهند و یا کمه کم در صفحه های اول جستجوی خود نباشن . اما چطور ما می میتونیم فریب طعمه کلیک (cliclbait) رو نخوریم؟ کلا این نوع مطالب اصولا بزرگ نمایی زیادی در تیتر و عنوان خود دارن ، تا بتونن بازدید کننده رو مجبور به کلیک روی سایت خود کنن. باید به این دقت کنیم که آنا دارای تیتر جذابی بدون ارزش می باشن پس وقتی در جستجو یه مطلب می گردید به تیترهایی که خیلی بزرگ نمایی در اونا وجود دارن شک کنین . همچنین در این سایتا به مهز کلیک روی اونا پنجرها مختلفی به شکل pop up ظاهر می شن که هیچ ارتباطی با موضوع شما ندارن . البته خوشبختانه موتورهای جستجو به این سایتا جریمه می دن چون باعث آزار خیلی واسه بازدید کننده خود می شن . البته این خود باعث می شه به طور ناخواسته بعضی از سایتا که دارای ضعف مطلب در سایت خود هستن هم دچار جریمه شن . باید به این دقت کنیم که بعضی از مدیران و یا نویسندگان سایت در هنگام تولید مطلب و یا ترجمه اون ضعیف عمل می کنن و تیتر مطلب با خود اون همخوانی زیادی نداشته و یا به درستی مطلب ادا نشدهه . واسه همین بیشتر موتورای جستجو مانند گوگل محتوا رو پادشاه قلمداد می کنن و بعضی دیگه محتوا رو مثل یه طرح قشنگ واسه سایت عنوان کردند .

روش Clickbait یا «طعمه کلیک» به طور آسون به گمراه کردن یا تحریک غیرمعقول کاربر به کلیک کردن روی محتوای تبلیغی اشاره داره. رایج ترین روش واسه ایجاد طعمه کلیک واسه مخاطب، استفاده از یه لینک جذاب با استفاده از عنوان و یا تصویر مهیجه تا با ایجاد حس کنجکاوی در مخاطب، اون رو به کلیک روی اون لینک تشویق نماید. پس استفاده از این روش، معمولاً مخاطب کنجکاو واسه ارضای حس کنجکاوی خود، مجبور به کلیک روی اون لینک و ورود به سایت مقصد طعمه (و پس ایجاد درآمد واسه سایت نمایش دهنده و شرکت مجری تبلیغات) می شه.

با توجه به اینکه این روزها در دنیای دیجیتال شاهد استفاده بعضی از شرکتای تبلیغاتی داخلی و خارجی از روش Clickbait واسه گمراهی کاربر و تحریک اون به کلیک و کسب درآمد استفاده می کنن؛ در این مقاله بر اون شدیم تا روش های هدفمند گمراه سازی این شرکتا رو توضیح کنیم.

ریشه تاریخی و چرایی استفاده از روش طعمه کلیک
ساده ترین استفاده از روش طعمه کلیک رو میشه مربوط به نویسندگان روزنامها و مجلات زردی دونست که هدف داشتن با استفاده از ایجاد کنجکاوی و ایجاد تیترهای نادرست، افراد رو مجبور به خرید روزنامه و مجله خود کنن. ممکنه اینجور موضوعی واسه هر کدوم از ما هم بارها اتفاق افتاده باشه. به عنوان مثال در بخشی از مطالعه یه روزنامه در یه روز تابستونی، ممکنه که تیتری عجیب با عنوان «امشب در تهران باران می بارد» توجه ما رو جذب کرده باشه و بعد با مطالعه متن متوجه شویم که این خبر به این اشاره داره که «فیلم باران» از امشب در سینماهای تهران اکران میشن.

روش طعمه کلیک در فضای اینترنت و تبلیغات دیجیتال رو هم میشه گسترش داده شده همون روش گمراه سازی سنتی دونست. اما استفاده از این روش در دنیای وب و تبلیغات دیجیتال خیلی فراگیرتر از نسخه سنتی اون و روزنامها می باشه. دلیل موضوع هم خیلی راحته!. از آنجایی که رایج ترین روش درآمد شرکتای تبلیغاتی و هم سایتا، روش PPC یا پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click) است؛ هر روشی که بتونه به کلیک بیشتری منجر شه؛ به شکل مستقیم تبدیل به درآمد واسه سایت و هم شرکتای تبلیغاتی میشن. از این جهت شرکتا به جای بهبودهای فنی تبلیغات و افزایش رضایت مخاطبین، با تحقیقات روان شناسی و جامعه شناسی و با مهندسی ذهنی مخاطبین، عنوانا و تصاویری رو واسه مخاطبین انتخاب می کنن تا اون رو مجبور به کلیک روی محتوای تبلیغی نمایند.

ما در این نوشته می خواهیم این موضوع رو بررسی کنیم که این افزایش مخاطب و یا کسب درآمد با این روش مفیده یا نه؟ و اینکه در صورت استفاده از روش طعمه کلیک، این موضوع چه اثراتی می تونه روی شرکتای تبلیغ دهنده و نمایش دهنده تبلیغ داشته باشه؟ این شکل خاص از ورود کاربر به سایت، می تونه واسه کاربر مفید باشه و اون کاربر رو به یکی از مخاطبین جدید سایت هدف تبدیل نماید یا نه؟

روش طعمه کلیک با قرار دادن طعمه واسه کاربر اینترنت اون رو به طرف کلیک روی لینکای مشخصی هدایت می کنه.

نمونه های جهانی استفاده از روش طعمه کلیک
روش طعمه کلیک محدود به شرکتا و کاربرا کشور خاصی نیس. اگه بخوایم از این موضوع در اندازه جهانی صحبت کنیم می میتونیم از سایت ایی مثل Upworthy, UniLad, ViralNova, The Lad Bible و Kotaku نام ببریم. در ادامه بعضی نمونه های تصویری استفاده از روش طعمه کلیک از سایتای خارج از ایران رو به همراه روش هدفمند مورد استفاده واسه گمراهی مخاطب، واسه شما لیست کردیم.

اشاره به موضوعات در ارتباط با داراییای دسته بزرگی از مردم
در تصویر زیر شما یه نمونه از روشای رایج طعمه کلیک رو نگاه می کنین. در این روش معمولاً یه داشته عمومی به شکلی مطرح می شه که مخاطب فکر می کنه آگهی به دسته محدودی از افراد، شامل اون، اشاره داره. مثلاً در تصویر زیر به داشتن دستگاه بازی پلی استیشن که عده زیادی در آمریکا اون رو دارن، به عنوان فرصتی واسه کسب درآمد اشاره می شه. با توجه به اینکه این روش کسب درآمد به شرطه داشتن دستگاه بازی شده؛ مخاطب اعتماد زیادی به اون داره؛ به دلیل اینکه فکر می کنه اون به یاد داشتن این دستگاه بازی به شکل خاص امکان استفاده از این روش کسب درآمد رو داره. همچنین اگه توجه کنین، بر خلاف روشای رایج کسب درآمد که به میلیونر شدن شبونه اشاره می کنن؛ این آگهی واسه کسب اعتماد مخاطب، اشاره می کنه که درآمد این روش خیلی کم هستش تا کاربر اینترنت کمترین شک نسبت به کلیک روی این تبلیغ و هدایت شدن به طرف سایت مقصد طعمه رو داشته باشه. شما ممکنه که در سطح وب آگهی ایی رو با درون مایه «ویژه مجردها»، «فرصت ویژه واسه متاهلین»، «فرصت استثنایی واسه صاحبان خونه و املاک»، «شرایطی استثنایی واسه صاحبان خودروی پراید» و … نگاه کنین. نکته مشترک این روش هدفمند طعمه کلیک اینه که با اینکه تبلیغ تلاش می کنه تا صفحه مقصد رو دارای فرصتی استثنایی واسه مخاطبین خاصی معرفی کنه، اما با محاسبات ریاضی میشه دید که چیزی حدود 5% تا 50% مخاطبین وب در یه کشور می میتونن خیلی راحت در اون شرایط خاص تبلیغ شده قرار گیرند و بنر تبلیغی فقطً تلاش داره که شرایط عمومی فرد رو تبدیل به فرصتی خاص واسه اون کنه.

تحریک کنجکاوی افراد با تصویر و تیتر باعث و با محتوای ناقص
در این روش تصویر یا متنی عجیب و شوکه کننده به همراه پنهون سازی بخش اصلی اطلاعات به کاربر نمایش داده می شه. در ادامه، کاربر واسه یافتن جواب سؤال مجبوره تا روی تبلیغ کلیک کنه. مثلاً تبلیغ زیر، یه ماشین پنهون با ماده ای مثل به فوم چسبنده رو نمایش میده. اینجور کاری و اینکه چرا باید ماشین رو با اینجور ماده ای پوشش داد، به ذات خود عجیبه. اما تیتر همراه تصویر هم آخرین تیرها رو به ذهن مخاطب شلیک می کنه با اشاره به اینکه «من نمی دونستم که چرا این آقا ماشینش رو این اینجور با این ماده فوم چسبناک داغون کرده؛ اما الان که می دانم، حسودی می کنم». یعنی شمام اگه این تصویر رو دیده اید و این نکته رو ندانید، اطلاعات بزرگی رو از دست خواهید داد. پس کلیک کنین.

استفاده از کلیشها و شکافای ملی، اجتماعی و جنسیتی
در این روش معمولاً با تحریک احساسات مخاطب اینترنت، مثل احساسات ملی، قومی، اجتماعی و جنسیتی، مخاطب تحریک به کلیک کردن می شه. به عنوان مثال، واسه معرفی یه سرویس تجاری ممکنه در مورد موفقیت یه ایرانی در راه اندازی اون سرویس، تبلیغی رو نگاه کنیم. در نمونه زیر، متنی در مورد دختری می باشه که با کسائی که اون رو در راه حرکتش آزار کلامی داده ان، تصویر سلفی گرفته و در وب منتشر می کنه. اینجور تبلیغی خیلی از المانای لازم واسه تشویق به کلیک رو داره.

1- کار جالب و خلاقانهه.

2- در راه برعکس یه کلیشه اجتماعی حرکت می کنه که در اون معمولاً زنها قربونی و شایسته ترحم هستن. در این تصویر و نوشته، این دختر در نقش قهرمان داستان ظاهر شده، واسه یه مشکل عمومی اجتماعی راه حل ارائه کرده و این بار مردها آزاردهنده رو در وضعیت مستاصل قرار میده.

3- تیتر متن هم با نبود داستان اصل داستان، خواننده رو دعوت می کنه تا در مورد روش انتقامی این دختر از مردها آزار دهنده بیشتر بخونه.

روشای طعمه کلیک محدود به روشای بالا نیستند و همون طور که دیدیم، در نسخه های پیشرفته، ترکیبی از چندین روش رو واسه در دام انداختن مخاطب استفاده می کنن. اما مثل اینکه که نگاه مثالای بالا که رایج ترین روش های طعمه کلیک رو توضیح کرد؛ بخش اصلی روش های هدفمند رو پوشش داده باشه. در ادامه اشاره مختصری به استفاده از روش طعمه کلیک در ایران خواهیم داشت.

استفاده از روش طعمه کلیک در ایران
به تازگی در ایران هم روش طعمه کلیک، در حال رواج توسط بعضی شرکتای تبلیغاتی می باشه. در ادامه چندین تصویر از نمونه های ایرانی روش طعمه کلیک رو نگاه می کنیم.

به عنوان مثال تبلیغ زیر به جای معرفی روشن مقصد کلیکای کاربر، در بنر اول از طرف چپ اون رو تحریک به دانستن در مورد «باغی بهشتی» می کنه که «در یه چاله مرموز پنهون ماندهه». بنر دوم در مورد «معجره ای در مورد رفع چروک» های چندین دهه عمر، در عرض یه ساعت اشاره می کنه و تبلیغ بغل دستی هم در مورد کشفی جدید صحبت می کنه که اخیراً واسه بشر اتفاق افتاده که در طی اون یه ایرانی کاری رو که لابراتورها و شرکتای داروسازی جهانی نتوانسته ان انجام دهند رو انجام داده و راه حل دائمی واسه رفع سفیدی موی رو یافتهه.

استفاده از روش طعمه کلیک در ایران چنان رایج شده که در تصویر زیر، همون شرکت تبلیغاتی، مجری تبلیغات طعمه گذاری شده، همون کرم رفع کننده چروک صورت رو که در تبلیغ قبلی وعده تأثیر «یه ساعته» اش رو داده بود؛ بار دیگه اما این بار با «تاثیر دو دقیقه ای» واسه گمراهی و تحریک مخاطب اجرا کرده. استفاده از آمار و اعداد نادرست و در مواردی عددسازی و داده سازی، بخش مهمی از روش هدفمند طعمه گذاری و فریب دادن کاربر واسه کلیک گرفتن از مخاطبین و کاربرا وبه.

به عنوان مثالی دیگه، در تصویر زیر دوبارهً همون تبلیغ رو این بار بی اشاره به زمان مشخص واسه رفع چروک صورت می بینیم. به تبلیغی بغل دستی این تبلیغ هم توجه کنین که در اون به جای تبلیغ مستقیم خدمات تورهای مسافرتی و گردشگری، تبلیغی در مورد مکانی جن زده با عنوان گورستان سیاه در ایران اجرا شده. استفاده از تصویر مخوف و هم عبارت ایی مثل «مکان خاموش جنا» و هم «گورستان سیاه در ایران» در کمترین حالت این سؤال رو واسه مخاطب ایرانی ایجاد می کنه که این کجای کشور بوده که تا کنون در مورد اون نمی دانستهه. پس اولین کار کلیک روی تبلیغ و هدایت به صفحه هدف طعمه کلیک هستش.

در تصویر زیر استفاده از ژانر ترس و جن و ارواح واسه انجام تبلیغ رو دوبارهً نگاه می کنیم. واسه قابل لمس تر شدن موضوع، بنر جدید این بار به گورستانی زیرزمینی در همدان اشاره داره که نسبت به اشاره کلی به کشور ایران، آدرس دهی دقیق تر و باورپذیرتری رو داره.

به عنوان یه مثال دیگه از روش طعمه گذاری کلیک، تصویر زیر نمونه دیگری رو نشون میده که در اون بنرهای طعمه گذاری شده با ترکیبی از روشای مختلف گمراهی و فریب کاربر، با چگالی بالا در کنار هم مشهود هستن. از مواردی مثل «معلوم شدن» روش سفید کردن دندان توسط یه مغازه ایرانی گرفته تا استفاده از تصاویر باعث واسه هدایت کاربر به طرف خرید ماده ای جهت از بین بردن لکای صورت. همون طور که می بینیم؛ استفاده از طعمه گذاری واسه کشاندن مخاطب به سایت مقصد، مرز توقف مشخصی نداره. در روش طعمه گذاری کلیک، تنها یه هدف هست: «مجبور کردن کاربر اینترنت به کلیک، با استفاده از انواع روشای روان شناسی، جامعه شناسی، تحریک حس کنجکاوی و در موردها زیادی بزرگنمایی مشکلات پزشکی و ترساندن مخاطب و حتی موج سواری روی اعتماد به نفس پایین دسته ای از مخاطبین نسبت به زیبایی ظاهری خود و حتی در صورت نیاز استفاده از روشای سرکوب احساس فرد نسبت به بدن خود و متنفر کردن اون از اون گونه که هست (Body Shaming)». واسه مجریان، تبلیغات طعمه گذاری شده هدف، کاملاً نشونه و هیچ مرز شناخته شده ای واسه رسیدن به این هدف وجود نداره.

چرا باید مخاطبین وب و اینترنت نسبت به روش طعمه کلیک آموزش دیده و حساس باشن؟
روشای طعمه کلیک از جهتای مختلف، صدماتی رو هم به شکل کوتاه مدت و هم به شکل دراز مدت به اعتماد مخاطبین، وجهه سایتا و چرخه رشد کسب و کارهای تبلیغ شونده وارد می کنن.

آسیب به اعتماد مخاطب
اولین آسیب روش طعمه کلیک، آسیب به اعتماد مخاطبین اینترنت می باشه. وقتی که مخاطب کنجکاوی که واسه مطالعه بیشتر در مورد یه موضوع، مجبور به کلیک روی لینک طعمه گذاری شده می شه؛ معمولاً به سرعت در می یابد که مطلب نمایش داده شده اون چیزی نیس که اون به یاد اون کلیک کرده و به سرعت متوجه میشن که در دام طعمه گذاری تبلیغاتی اون لینک گرفتار شده.

آسیب به سایتای تولید کننده محتوا
آسیب دیگه با این روش، از بین بردن اعتماد به سایتای مطرح کشور در زمینه تولید محتوا باشه. مخاطبین و کاربرا اینترنت خوب نسبت هزینه های بالای نگهداری سایت و تأمین و تولید محتوای فاخر و نیاز صاحبان سایتا به کسب درآمد و حفظ چرخه تولید و پخش محتوا آگاه هستن و نمایش تبلیغات مناسب در کنار محتوای سایت رو لازم می دانند. اما این کاربرا انتظار دارن که صاحبان سایتا با نبود نمایش تبلیغات طعمه گذاری شده، از اعتماد اونا واسه کسب درآمد استفاده نکنند. از این جهت شاید بشه گفت که به یاد کسب درآمدی کوتاه مدت، مهم ترین زیانای طعمه کلیک در دراز مدت به سایت ایی که کار طاقت فرسای تولید محتوا رو انجام می دن، وارد می شه.

آسیب به کسب و کارهای تبلیغ شونده
آسیب سوم در این بین که بیشترین و پنهون ترین آسیب ممکن می باشه؛ ضربه ایه که کسب و کارهای تبلیغ شونده می بینند. وقتی که کاربر بی آگاهی و رضایت در روشی که بیشتر به یه قاچاچ انسانی مجازی شبیهه، با استفاده از روشای طعمه گذاری فریب داده شده و ناخواسته خودشو در تار عنکبوتی محتوای به ظاهر غیر تبلیغی سایت مقصد می یابد؛ اعتماد خودشو به خدمات و جنسای سایت مقصد هم از دست میده. مشکلی که در این بین هست اینه از بین رفتن اعتماد، اون چنان تدریجی و خاموش و همچنین همراه با دستاوردهای کوتاه مدت فریب دهنده واسه کسب و کارها می باشه که معمولاً صاحبان کار و کاسبی، وقتی متوجه تأثیر سوء این روش طعمه گذاری و تبلیغات ارزون قیمت روی کار و کاسبی خود می شن که خیلی دیر شده.

روش طعمه گذاری کلیک به دلیل هزینه خیلی پایین (بعضی وقتا هاً تا یه چهارم پایین) واسه کسب و کارها، کم شباهت به استفاده از مخدر تبلیغاتی واسه کار و کاسبی نیس. سرمستی استفادهای ابتدایی از این روش اون میزان بالاه که کار و کاسبی، راه سراشیبی به طرف پرتگاه کار و کاسبی خودشو خوب نمی بیند. مصرف بیشتر از این روش معمولاً به مصرف بیشتر و بیشتر و با دوز بالاتر از این سم کشنده واسه کار و کاسبی منجر می شه. چرخه ای از مصرف که کم کم به طرف نابودی اعتبار سایت حرکت می کنه.

چطور می میتونیم تبلیغات طعمه گذاری شده در وب رو کاهش دهیم؟
اولین قدم افزایش آگاهی در این موضوعه. اگه صاحب سایتی در زمینه تولید محتوا هستین، به مخاطبین خود درباره این موضوع آگاهی رسانی کنین. در زمینه طعمه کلیک و اگاهی مخاطبین و افزایش دقت نظر اونا، محتوای آموزشی تولید کنین. آگاهی رسانی کردن، با از بین بردن زمینه گمراهی مخاطبین، چرخه کسب درآمد شرکتای تبلیغاتی استفاده کننده از روش طعمه کلیک رو از بین برده و سرعت رشد استفاده از این روش نادرست رو کاهش میده.

همچنین اگه مخاطب و کاربر اینترنت هستین، می تونید در مراجعه به سایت ایی که در اونا با تبلیغات طعمه گذاری شده، با درج کامنت یا ارسال پیام و ایمیل به صاحبان سایتا، در مورد آگاه بودنتان نسبت به شکل های هدفمند گمراه سازی مخاطبین، آگاهی رسانی کنین و در مورد میزان انزجار خود در مورد این روشای تبلیغی آگاهی رسانی کنین. همچنین با توجه به اینکه بعضی صاحبان سایتا، نسبت به تأثیر سوء نمایش این تبلیغات در سایت خود و از بین رفتن اعتماد مخاطبینشان آگاهی لازم رو ندارن؛ می تونید این متن رو واسه مطالعه به اونا ارسال کنین. همچنین واسه افزایش آگاهی کاربرا اینترنت نسبت به روشای طعمه گذاری کلیک، این متن رو با هشتگ طعمه_کلیک در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین.

نظر شما در مورد روش طعمه کلیک چیه؟ شمام تا کنون با اینجور تبلیغاتی روبه رو شده اید؟ در چه سایت ایی و توسط چه شرکتای تبلیغاتی؟ تا چه حدی این روش رو ویرون گر می دانید؟ پیشنهادات جایگزین شما واسه کسب و کارها واسه تبلیغات کم هزینه و همینجور که مؤثر چیه؟

Clickbait یه اصطلاح توهین آمیز واسه محتوای سایت هاییه که در تولید محتوا، هدف درآمد تبلیغات آنلاینه نه پخش اطلاعات مفید. مخصوصا با هزینه کردن کیفیت و یا دقت در این راه، با تکیه بر تیترهای احساسی و یا تصاویر چشمگیر واسه جذب کلیک بینندها و واسه تشویق بازدید بیشتر از شبکه های اجتماعی آنلاین. تیترای Clickbait با هدف استفاده از کنجکاوی بیننده، ارائه تنها اطلاعاتی جزئی به خوانندگان کنجکاو می ده. اما واسه ارضای حس کنجکاوی خود تنها راه کلیک کردن و رفتن به محتوای مرتبطه.

Clickbait چیه؟
از نظر تاریخی، تعریف clickbait عبارته از تکنیک ایی که توسط نویسندگان استفاده میشود و اون رو میشه جدا شده از روزنامه نگاری زرد دونست. که ارائه جزئی و یا بی کامل اخبار، و تحقیق مستند و به جای استفاده از تیتری دقیق و با معنیه. این کار عبارته از گزافه انگار از وقایع خبری، رسوایی طلبی، و یا تحریک احساسات و کنجکاوی مخاطب.

شاید به یاد داشته باشین که چند سال قبل، هر چیزی رو که در گوگل جستجو میکردید به یه تعداد سایت مشخص می‌رسیدید. مهم نبود که در مورد روش هدفمند جستجو کنین یا بازاریابی، در مورد حافظ یا سعدی. آخر سرً به سایتهایی می‌رسیدید که روی یکی از اونا کلیک میکردید، ده‌ها پنجره باز می‌شد و میگفت در لاتری برنده شده اید و یا پیشنهاد خرید وسایل جلوگیری و افزایش ابعاد و احجام و یا مواردی مثل اینا.

این سایتا اولین نسل سایت ایی بودن که سایتای طعمه‌ی کلیک نامیده می‌شدن و می‌شن. اونا به دنبال کلیک کردن من و شما بودن. هم واسه رتبه‌ی بهتر. هم واسه خرید. به هر حال از هر هزار بازدید کننده، اگه یه نفر هم خرید کنه، واسه گردش مالی اینجور سایتی کافیه.

تکنولوژی پیشرفت کرد و این نوع سایتها کم کم رتبه‌ی خودشو در موتورهای جستجو از دست دادند. این روزها کمتر اینجور سایت‌ایی رو نگاه می‌کنیم. البته هنوز هم اگه به دنبال دانلود رایگان یه آهنگ باشین و یا به هر حال، در فضای وب فارسی بگردید، ممکنه با ساعت رولکس سی و پنج هزار تومانی یا آیفون ۵ با قیمت سی صد هزار تومان روبه رو شید! اینجور شد که نسل دوم سایت‌های طعمه‌ی کلیک روی کار آمدند: سایتهایی که حاضر بودن از دقت یا کیفیت محتوای خود کم کنن، اما محبوب موتورهای جستجوگر باشن.

شکل‌های دیگری از نسل دوم سایت‌های طعمه کلیک هم هست. اونایی که به شکل تندرو واسه گوگل و بقیه موتورهای جستجو بهینه می‌شن. کافیه به یه سایت درباره سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) سر بزنید. می‌بینید عنوان یه مقاله (یا عنوان سایت) چنینه:

سئو چیه؟ سئو چگونهه؟ سئو دقیقاً چجوری کارمیکند؟ بهینه سازی موتور جستجو چیه؟ طراحی سایت با سئو و …